branding: marca vizibila

Campionatul Mondial de Fotbal.
FIFA 2010.
Miliarde de ecrane TV conectate la cortexuri umane. Vizibilitate imensa oricarei marci care se promoveaza in spatiul dedicat jocului de fotbal.
Primele statistici vin de la The Guardian: Compania Nike conduce in topul celor mai mediatizate nume de la Cupa Mondiala din Africa de Sud, americanii devansadu-i pe rivalii de la Adidas la nivelul vizibilitatii de pe internet, (sursa). Pe trei se afla Coca-Cola, in timp ce Sony se gaseste pe patru. Producatorul american de echipamente sportive ofera imbracaminte pentru noua din cele 32 de echipe de la turneul final.
Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Ronaldinho si Ribery vs. Messi si Zidane (se distinge diferenta, nu?! 🙂 )

Am facut niscai specificatii sumare despre inregistrarea marcii. Cu plusuri si minusuri.
As adauga acum, in virtutea statisticii de mai sus, ca asa se poate monetiza (evalua si “contabiliza”) marca. Aceasta se poate valorifica, in functie de caz, prin:
– licentiere, (licentiere: transferul drepturilor de folosinta a marcii in schimbul unui pret)
– cesionare, (cesiune: transferul tuturor drepturilor asupra marcii)
– fuzionare de firme (atunci cand titularul este persoana juridica; in cazul fuzionarii, drepturile asupra marcii ii revin noii societati)
– gaj (marca, apartinand fondului de comert al unei societati, poate face obiectului gajului comercial);

In mod evident, marcile vizibile (care beneficiaza de branding sustinut) au mega-structuri analitice, care raporteaza schimbarile piatei concurentiala mai mult (sau la fel de mult) cat se investeste in noi tipuri de canale, vehicule si soiuri de comunicari (creative communication).

Tot la OPORTUNITATIILE inregistrarii marcii as specifica: titularul unei marci poate cere in instanta folosirea fara drept a marcii, contrafacerea sau imitarea ei frauduloasa, acest lucru constituind infractiune ce se pedepseste cu amenda sau inchisoare:
– in aceste cazuri titularul poate cere despagubiri substantiale;
– prin emiterea unui consimtamant de folosire a marcii de catre un tert, titularul poate cere acestuia foloase banesti.

Leave a Reply